و نراهُ قریبا

آمدنش را قریب می بینیم...

و نراهُ قریبا

آمدنش را قریب می بینیم...

و نراهُ قریبا

بسم رب الزهراء

سلام...

شاعر میگه:
من اگر برخیزم،تو اگر برخیزی،همه برمی خیزند
من اگر بنشینم تو اگر بنشینی،چه کسی برخیزد؟

**
اینجا سعی میکنم چیزی بنویسم که برای دیگران مفیده، از روزنوشت ها تا خاطرات و دغدغه ها... گاهی هم برای گفتگو و یا به نتیجه رسیدن، مطلبی رو منتشر میکنم.
اگر براتون مفیده بمونید و بخونید.
باعث افتخاره بنده است که محبان حضرت مهدی(عج) اینجا تردد می کنند.
*
همه ی نظرات برام ارزشمندند و دوست دارم با دقت بخونم و جواب بدم،اگر گاهی نشد یا با تاخیر بود، ببخشید.

بایگانی

ادراک

دوشنبه, ۴ اسفند ۱۳۹۳، ۰۴:۲۸ ب.ظ
حس....

میشه از روی احساس یک نوشته، یک سخن،و حتی یک شیء، به ذات و هویت اون پی برد..

میشه با حس،سخن دروغ رو از راست جدا کرد،
میشه حلال و حرام بودن غذا رو احساس کرد
میشه هدف نویسنده رو از احساسِ نوشته دریافت کرد

میشه با احساس،
بر همه چیز احاطه پیدا کرد...

و کلَّ شیءٍ اَحصَیناهُ فی امامٍ مُبین

بسیار جای بحث داره این پست
---



1.ما برای اینکه اشیاء رو ببینیم و از این طریق به اونها علم پیدا کنیم، نیازمند نوری هستیم که از اون شیء به چشم ما بتابه.
و این نور به دو نوع تقسیم میشه،اول همین نور ظاهری که نور خورشید و نور چراغ و غیره است. دسته ی دوم نور باطنیه...همان نوری که خدا فرموده مومنین در روز قیامت که همه جا تاریکی ست،با نور وجودی خودشون میتونن اطراف رو ببینند.

2.من گفتم میشه از طریق احساس همه چیز رو فهمید..
احساس چیه؟
یکی حواس 5 گانه ی بدن هست که نمود خارجی داره،بنابراین برای شناخت و علم به چیزی استفاده میشه که نمود خارجی داره،مثل بینایی،چشایی و...
و دیگری، احساسی است که مربوط به شناخت ذات اشیاء میشه و شناخت اموری که فقط مربوط به ذات و وجود هستند... ذات مثل همین حلال و حرام بودن،و امور ذاتی مثل مهربانی،پاکی،و بالعکس شرارت.

چطور میشه به این نوع شناخت رسید؟

از اونجایی که برای شناخت نیازمند نوریم،در این نوع از شناخت که برای امور ذاتیه نیاز به نوری داریم که از ذات سرچشمه بگیره..

چطور میشه نورانیت کسب کرد؟؟؟؟؟


می رسیم به معنای این آیه: و همه چیز را در «امام مبین» برشمرده ایم.سوره یس،آیه 12

مفسران فرموده اند:

" و کُلَّ شَیءٍ" شیء ← به معنای چیز و کل به معنای هر چیز، هر چیزی را که در عالم هستی وجود دارد به دقّت شمردیم و در امام مبین نوشته ایم. از کتاب مبین در قرآن کریم زیاد ذکر شده است. در «سوره دخان، حم» و کتاب مبین یعنی کتاب روشنگر و بیان کننده حق و باطل.

منظور از امام المبین چیست؟
درتفاسیر اهل سنّت، امام مبین را به لوح محفوظ و بعضی هم به پرونده هایی که اعمال انسان درآن نوشته می شود، تفسیر   کرده اند.
امّا رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم  و ائمه معصومین امام مبین را به وجود علی بن ابی طالب علیه السلام  تفسیر کرده اند.
علی علیه السلام فرمودند: به خدا سوگند امام مبینی که در قرآن کریم آمده است، من می باشم و من هستم که حق رااز باطل جدا می کنم.
علی علیه السلام تمام این علم و دانش را از رسول خداصلی الله علیه و آله و سلم به ارث برده است. در حدیثی دیگر ایشان فرمودند: پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم هزار فصل از علوم و دانش را به من آموختند، که ازهر فصلی هزار فصل دیگر به من گشوده می شود.

پیامبر(ص): انامدینه العلم و علی بابها «من شهر علمم و علی در آن»

(منبع)
--
چطور میشه که یک نفر،تا این اندازه به شناخت و علم رسیده باشه..؟

حتما برای شما پیش اومده که بسیاری از کارهای نکرده و اشیاء گمشدتون رو سر نماز به خاطر میارید!
چرا؟
فرد نمازگزار موظفه برای باطل نشدن نمازش بر اعضا و جوارح و بعضی اعمال خودش مراقبت کنه..
مثلا،نباید از جهت قبله منحرف بشه،نباید به صداهای اطراف توجه کنه و...
و این احاطه و کنترل ما که نمیگذاره ارتباط قطع بشه(نماز باطل بشه)، موجب اتصال با ذات الهی _کسی که در قرآن به:الله نور السموات و الارض تعبیر شده_ میشه و این نور ذاتی کمک میکنه برای شناخت و دستیابی به علم.

و اما در غیر از نماز هم،با توجه به اینکه در هر حالی میشه با ذات الهی اتصال برقرار کرد؛فرد میتونه با احاطه بر اعمال به علم باطنی و واقعی برسه..
مثلا،به صداهای بیهوده ی اطراف توجه نکنه،از جهت قبله منحرف نشه(راه راست)و....

----

بعدها در موضوعات زیر هم مطلبی قرارخواهم داد..ان شاء الله.

1.علی علیه السلام فرمود: که ازهر فصلی هزار فصل دیگر به من گشوده می شود.
چطور میشه از هر فصل علم،فصلهای دیگر گشود بشه؟
2.راه راست؟ صراط چه تفاوتی با سبیل داره؟ و تفسیر معنای صراط در آیه ی «اهدنا الصراط المستقیم»
3. تمییز حق از باطل

---

یاعلی(ع)

  • .. مَروه ..

نظرات  (۵)

سلام مومن.جزاکم الله خیرا


عرض کنم که میشه از روی مخاطب، حس کرد که چیزی درک نکرده{لبخند}
چند بار خوندم اما خب چه کنم که مفهوم نیست؟...
بیشتر توضیح بده مومن....

عاقبتتون به خیر به حق حضرت ابوتراب
یا علی
پاسخ:
سلام علیکم و رحمه الله..

خب...ان شاء الله یه ادامه ی مطلب برای این پست تنظیم میکنم...

ممنون که مطالعه کردید.
یازهرا(س)
  • هانیة العلی
  • حق حق
    درسته همینطوره 
    این حس ها مهم اند و دروغ نمیگند...

    پاسخ:
    سلام علیکم
    ممنون میشم ادامه ی مطلب هم بخونید.
    سلام مومن. جزاکم الله خیرا

    بی نهایت سپاس...
    اصلا از قدیم گفته اند!! اگه خواستی مطلبی برای خودت خوب جا بیفته، برای رزمنده توضیحش بده....
    عارضم خدمت شما که این برادر صالح ما هم یه مطلبی در خصوص درک و فهم نوشته بودند که بی ارتباط نیست..این مطلب شما، البته ادامه مطلب{لبخند} بنده را یاد مطلب ایشون انداخت ...
    ولی انصافا از دیدگاه شما هم به موضوع نگاه کردن، لذت بخش بود...
    اصلا فلسفه ی مباحثه همینه دیگه...اینکه به یه موضوع از منظرهای مختلف نگاه بشه و این نگاه ها و دیدگاه ها، به اشتراک گذاشته بشه...چون شما یه برداشت می کنید، اخوی ما هم یه برداشت می کنه، ما هم قوری برداشت نکنیم! بالاخره از برداشت های شما بهره می بریم...

    در مورد صراط مستقیمی که در سوره ی حمد اومده، و اینکه راه کسانی است که خدا بهشون نعمت داده، در سوره ی نساء، آیات 68 و 69، نیز توضیح میده که منظور از این افراد چه کسانی هستند...
    به عبارتی در سوره ی نساء، جزئی تر گفته شده که :
    وَلَهَدَیْنَاهُمْ صِرَ‌اطًا مُّسْتَقِیمًا ﴿٦٨ وَمَن یُطِعِ اللَّـهَ وَالرَّ‌سُولَ فَأُولَـٰئِکَ مَعَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللَّـهُ عَلَیْهِم مِّنَ النَّبِیِّینَ وَالصِّدِّیقِینَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِینَ ۚ وَحَسُنَ أُولَـٰئِکَ رَ‌فِیقًا ﴿٦٩

    حالا باید تک تک این گروه ها را مورد واکاوی قرار داد...

    یه مطلب دیگه هم یادم اومد که می فرماید "علی مع الحق و الحق مع علی"
    اینکه امام مبین تعبیر شده به علی علیه السلام و اینکه امیر المومنین تنها و تنها، مخصوص اوست، شاید برمیگرده به همون عهد ولایتی که قبلا در عالم الست از کائنات گرفته شد...الله اعلم...

    عاقبتتون به خیر به حق حضرت ابوتراب
    یا علی
    پاسخ:
    سلام علیکم و رحمه الله...

    بسیار ممنونم از وقتی که گذاشتید..
    درسته،همین تبادل نظرات و نگاه های متفاوت هست که ذهن انسان رو پویاتر میکنه و تفکراتش رو پخته تر.

    آیه ای که راجع به صراط مسیقیم نوشتید رو تابحال نخونده بودم،ممنونم..توی نوشتن مطالب دیگه کمکم میکنه...

    و اینکه از دو نظری که مربوط به موضوعات آینده گذاشتید استفاده کردم و بی نهایت ممنونم از توجهتون،اما نظر من روی جنبه ی دیگری هست که ان شاء الله مینویسم.

    مطلب جناب صالح هم مطالعه میکنیم ان شاء الله در اسرع وقت.
    سبب خیر شدید.
    ان شاء الله که خداوند،بهترین خیرات رو نصیب و روزیتون کنه.در دنیا و آخرت.
    یامهدی
  • مردی بنام شقایق ...
  • سلام

    بعد یازدهمی که دانش مندان تعریف کردند برای جهان نیروها و انرژی های درونی انسان و حیوان و اشیاست...

    بعضا این نیروها قابل حس و حتی اندازه گیریه ولی نه با روش های معمولی
    فرمایشتون درباره حس ها و درکشون صحیحه ولی پیش نیاز میخواد!
    پیش نیاز درک این نوع انرژی ها هم همون رسیدن به نور و بیناییه

    بینائی ای که با بینایی چشمی متفاوته
    +
    مطالعه تو این زمینه ها بسیار خوب و جالب و جذابه

    موفق باشید
    پاسخ:
    سلام علیکم
    بسیار خوشحالم که سر زدید و وقت گذاشتید.

    بله،پیش نیاز میخواد اما خب سعی کردم ساده بگم...

    ان شاء الله که برسیم به اون نور،و اون نوع بینش ذاتی.

    یاعلی مدد
  • مسافر غریب
  • سلام علیکم
    آجرک الله
    شما سخنرانی عقل و احساس استاد پناهیان رو گوش دادی؟
    پیشنهاد میکنم گوش بدی، در مورد احساس حرف های جالبی زده اند
    یا علی علیه و اهله السلام
    پاسخ:
    علیکم السلام و رحمه الله
    نه،گوش ندادم..

    علی(ع) یارت.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">