و نراهُ قریبا

آمدنش را قریب می بینیم...

و نراهُ قریبا

آمدنش را قریب می بینیم...

و نراهُ قریبا

بسم رب الزهراء

سلام...

شاعر میگه:
من اگر برخیزم،تو اگر برخیزی،همه برمی خیزند
من اگر بنشینم تو اگر بنشینی،چه کسی برخیزد؟

**
اینجا سعی میکنم چیزی بنویسم که برای دیگران مفیده، از روزنوشت ها تا خاطرات و دغدغه ها... گاهی هم برای گفتگو و یا به نتیجه رسیدن، مطلبی رو منتشر میکنم.
اگر براتون مفیده بمونید و بخونید.
باعث افتخاره بنده است که محبان حضرت مهدی(عج) اینجا تردد می کنند.
*
همه ی نظرات برام ارزشمندند و دوست دارم با دقت بخونم و جواب بدم،اگر گاهی نشد یا با تاخیر بود، ببخشید.

بایگانی

گفت و گو 5---خدا حائل است بین انسان و قلبش...!

پنجشنبه, ۴ تیر ۱۳۹۴، ۰۳:۴۵ ب.ظ

سلام علیکم.

چندی پیش داشتم دعای علقمه می خوندم، بر خوردم به عبارت: یا من یحول بین المرء و قلبه.


همونجا مغز پرسگشر ما پرسید که: چی؟!!! حائل است بین انسان و قلبش؟ یعنی چی؟ حائل مگه به معنای مانع نمیشه؟

خدا مانع است بین انسان و قلبش! اعوذبالله!


این شد که قبل از اینکه گمراه بشیم،رفتیم و از اهلش پرسیدیم.....


پاسخ:

در واقع این سوال شما به آیه 24 سوره انفال مربوط میشه:
 (( یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اسْتَجِیبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاکُمْ لِمَا یُحْیِیکُمْ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یَحُولُ بَیْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ وَأَنَّهُ إِلَیْهِ تُحْشَرُونَ ))
اى کسانى که ایمان آورده ‏اید! دعوت خدا و پیامبر را اجابت کنید هنگامى که شما را به سوى چیزى مى‏خواند که شما را حیات مى‏بخشد! و بدانید خداوند میان انسان و قلب او حایل مى‏شود، و همه شما [در قیامت‏] نزد او گردآورى مى‏ شوید!

و محل بحث عبارت ان الله یحول بین المرء و قلبه هست
در واقع قلب در اینجا همان جان آدمی ست، نه قلبی که در بدن انسان وجود دارد!
منظور از قلب همان انسانیت انسان است، همان چیزی که اون رو از سایر مخلوقات مجزا میکنه!
در واقع همان گوهر مجرد ملکوتی!

پس در اینجا قلب به معنای همان چیزی است که ادارکات باطنی به اون برمیگرده، مثل ترس و امید و بغض و حسد و...
امیرالمونین علی علیه السلام میفرمایند قلب ظرف است، و بهترین قلبها ظرفیست که معارف الهی و نیتهای خیر را در خود نگه می دارد.
و منظور از مرء یعنی مرد، اینجا مرد به نمایندگی از مرد و زن مطرح است، همین جسم دنیایی ما انسانها.

خب خدا حائل بین این دو مفهوم می باشد.
مشخصا حائل بین دو چیز، نزدیکتر است به هر کدام از آنها.
خداوند کریم از این تمثیل و تشبیه زیبا استفاده نموده تا به مفهوم نزدیکی خودش نسبت به انسانها برسیم.
یعنی من از روح و جان شما به جسم شما هم نزدیکتر هستم!
لذاست که در جایی میفرماید حتی نزدیکتر از رگ گردن (قلب) به انسان است!


پس معلوم شد این حائل شدن به معنای حائل شدن جسمی نیست!
خب پس خداوند کریم هر آن می تواند اراده کند و ارتباط به ین این دو چیز را قطع کند، به وسیله مرگ جسمانی.

ااما نکته قابل تامل و مهم و نتیجه اصلی این بحث اینه که:

خدای تبارک و تعالی میخواهد مفهوم حاکمیت، سلطه و احاطه مطلق خودش رو بر انسانها به آنها متذکر شود...
همینطور که میدونید الله کلمه ایست که تمام صفات خداوند تبارک و تعالی رو در خودش داره.
پس الله حائل است، یعنی آی بنده من!
نفس کشیدنت به امر منه، راه رفتنت، غذا خوردنت!
حرف زدنت، خندیدنت، خلاصه تمام اعمال ریز و درشتی که انجام میدی، چه خوب و چه بد همه و همه با اجازه من انجام میشه!
یعنی بنده من! اصل وجودت، نفست، روحت، قلبت! جانت! خلاصه همه همه رو من خلق کردم
از تمام افکارت هم با خبرم! از نیتهای قلبیت و تمام ذهنیتهایی که داری!
پس بدون من عالمم، من شاهدم، من ناظرم!
اولا یعلمون ان الله یعلم ما یسرون و ما یعلنون؟
بدون که اون لحظه ای که قرار از این دنیا ببرمت رو نمیدونی! نمیدونی در حال کار خیر هستی یا در حال گناه!
پس به هوش باش و مراقب باش دست از پا خطا نکنی! یا اگه کردی سریع توبه کنی و جبران...

چه قشنگ گفت امام خمینی عزیز: عالم محضر خداست در محضر خدا گناه نکنید...

حائل شدن خداوند بین انسان و قلبش، یعنی احاطه و سلطه تمام کمال او نسبت به انسان


----

پی نوشت 1: سوالی اگر هست بپرسید حتما..جوابش رو ممکنه ندونیم اما می پرسیم.

پی نوشت 2: دعای علقمه دعایی است که بعد از زیارت عاشورا و بعد از نماز زیارتی امام حسین علیه السلام خونده میشه،به نظر من تا نمازش میشه مقدمه چینی و تقرب به درگاه خدا، اما این دعا،حمد خداوند است و درخواست چیزهایی که ارزش خواستن دارند...حتما بخونید و استفاده ببرید.

پی نوشت 3: گفته ای که خود بنده بعد از شنیدن پاسخ بهش رسیدم ان شاء الله در نظرات همین مطلب میگذارم.



----
  • .. مَروه ..

نظرات  (۸)

ممنون
سلام مومن. جزاکم الله خیرا

والا ما هر چی مطالب این مدلی می خونیم اولین سوالی که مطرح میشه اینه که این بنده خدا چطوری این سوالها به ذهنش می رسه؟{لبخند}...والا راست میگم...

ما همینطوری دعا را می خونیم و میریم...اینکه شما عمیق میشید رو مطلب جای شکرگزاری داره...

مطلب خیلی جالبی بود...حالا باید برم دو زار روش فکر کنم ببینم سوالی می تونم طرح کنم یا نه؟{لبخند}...اما پیگیر مطلب شما هستم و استفاده می کنم...

عاقبتتون به خیر به حق حضرت ابوتراب
یا علی
پاسخ:
علیکم السلام...

خب همینجوری رد نشید بزرگوار!

خداروشکر که استفاده می برید.یا مولا علی
  • عباس زاده
  • چقدر خدا مهربونه
    و چقدر بخشنده که همه اعمال رو رفتارمون دست اونه و ما این که نافرمانی میکنیم
    و او بازهم بهمون میده و میبخشه و مهربونه باهامون



    سلام علیکم مومن
    عاقبتتون بخیر به حق حضرت ابوتراب
    پاسخ:
    بله واقعا..
    خیلی تعبیر  لطیفی خداوند به کار برده برای نشان دادن این نزدیکی..

    یادم نیست این جمله از چه معصومی بود که فرمودن: ما اونها رو از تک تک صادره هاشون می شناسیم.
    این خیلی شیرینه...که خداوند تمام احساسات تو رو حس میکنه و معرفت مطلق بر آدمی داره..
    اگه هر دمی که میاد دقت بشه به اینکه خدا این دم رو به من داده و خدا میدونه من الان چه حالی دارم، و خدا میدونه به چی فکر میکنم و و و...
    فکر نمیکنم جایی برای دلتنگی بمونه...جایی برای حس تلخ درک نشدن..


    این همون نظر خودم بود که تو پی نوشت گفته بودم میگم/

    علیکم السلام و رحمه الله
    عباداتتون قبول
  • ریحانه رهبر
  • سلام

    طاعات وعباداتتون قبول باشه

    دعوتید به حرف سوم

    منتظر نظر سبزتون هستیم

    یا حق
    پاسخ:
    علیکم السلام...
    راستش این مشکی بودن زمینه ی وبتون یه مقدار اذیته،اما سر می زنیم..چشم.
  • ترانه هستی
  • سلام
    دست شما درد نکنه بابت گذاشتن این مطلب.
    خیلی سخت توضیح دادین.
    مطالب آسون بود اما اینکه چه طور باید به حایل بودن ربطش میدادم،خیلی سخت بود.
    نگرفتم چی میگین.
    البته به تفسیر المیزان که مراجعه کردم متوجه منظور شما شدم از اینکه گفتین حایل شدن یعنی همه چیز دست خداست و اجازه همه چیز در دست خداست.
    الان فهمیدم حایل شدن خدا یعنی اینکه خدا مالک و خالق ما و تک تک اعضا و جوارح و تفکر و احساس ماست و به هر اندازه که بخواد از ملک خودش به انسان تملیک میکنه و به همین دلیل که مالک هست،بر تک تک اجزای انسان احاطه داره.پس خدا حایل میان تک تک اعضای وجودی انسان و خود انسانه.
    خیلی جالب بود.
    آفرین به مغز کنجکاو و جستجو گر شما.
    اصولا مغز من از این جستجوگریها معافه و خودش رو خیلی درگیر نمیکنه.
    خدا خیرتون بده که یه تکونی به مغز ما هم میدین.
    طاعات و عبادات قبول.
    پاسخ:
    علیکم السلام مومن.

    من عذرخواهی میکنم از شما...ببخشید.
    اما خب سبب خیر شد شما خودتون تفسیر رو قرائت کنید..اینکه از روی قرآن بخونید قشنگتره تا از روی مانیتور.

    این آیات و دعاها برای امثال ما نوشته شده،اگر عمیق نیشیم،چطور میتونیم سبک زندگی اسلامی رو دریافت کنیم؟!

    عبادات شما هم قبول.
    خواهش میکنم بزرگوار.
  • رحمانیان. عباسی
  • مطالبتون بهتر از قبل شده.موفق باشید.
    پاسخ:
    سلام

    خدا رو شکر.....خداروشکر.

  • ترانه هستی
  • سلام
    یادم رفت بگم.
    همیشه از این دست مطالب بذارین تا بلکه ما هم توی این شلوغی زندگی و گرفتاریهای دنیایی،نیم نگاهی به معارف دین بندازیم.
    واقعا لذت بردم.
    بد نیست هر از گاهی افکارمون به چالش کشیده بشه.
    خدا خیرتون بده.
    پاسخ:
    علیکم السلام
    وظیفه است...چشم..
    خدا توفیق بده به ما ان شاء الله.
    ملتمس دعا

    سلام.اومد دعوتتون کنم به وبلاگم.منتظرتون هستم.اگرموافق باشید با تبادل لینک...

    مطلبتونم جالب بود.خوبه که میرین تو بحرش

    پاسخ:
    علیکم السلام
    خوش آمدید به واژه های بلوری، خوشحالم که مطالعه کردید.

    چشم..سر فرصت سر می زنم ان شاء الله.

    شما هم برید تو بحرش!

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">