و نراهُ قریبا

آمدنش را قریب می بینیم...

و نراهُ قریبا

آمدنش را قریب می بینیم...

و نراهُ قریبا

بسم رب الزهراء

سلام...

شاعر میگه:
من اگر برخیزم،تو اگر برخیزی،همه برمی خیزند
من اگر بنشینم تو اگر بنشینی،چه کسی برخیزد؟

**
اینجا سعی میکنم چیزی بنویسم که برای دیگران مفیده، از روزنوشت ها تا خاطرات و دغدغه ها... گاهی هم برای گفتگو و یا به نتیجه رسیدن، مطلبی رو منتشر میکنم.
اگر براتون مفیده بمونید و بخونید.
باعث افتخاره بنده است که محبان حضرت مهدی(عج) اینجا تردد می کنند.
*
همه ی نظرات برام ارزشمندند و دوست دارم با دقت بخونم و جواب بدم،اگر گاهی نشد یا با تاخیر بود، ببخشید.

بایگانی

من چه کاره ام؟

سه شنبه, ۱۲ تیر ۱۳۹۷، ۰۳:۲۰ ب.ظ

یه کانالی هست،مطالب جالبی میذاره و کاربردیه
معمولا میخونمش...
این روزها یه سری نکات میگه درباره صرفه جویی و کاهش هزینه ها و... تو این جنگ اقتصادی که همه مون درگیرشیم...
حالا من یکی از یادداشت های کانال رو می‌گذارم براتون
و اعتقادم هم اینه که هر کس به اندازه ای که میتونه باید درست مصرف کنه، آب،برق،گاز، میوه ها، برنج، درآمدهامون و....
جدای از وظیفه و نقش هر کس دیگه، خودمون هم باید به بهترین وجه نقش مون رو ایفا کنیم. و اما مطلب مذکور:

#ارسالی_کاربران

🚪نکات ریز خانه داری جهت کمک به اقتصاد خونه✔️


1⃣وقتی میخوان چای بریزن اگه دو نفر هستین نگین بذار۴ استکان بریزم ببرم که هی نیام و برم😒

⭕️اولا برا شستنشون هم مایع و آب بیشتری مصرف میشه و هم وقت بیشتری میبره

پس به تعداد افراد استکان چای بریزین که هم آب و مایع کمتری مصرف شه هم برای اینکه ←راحت طلبیتون→رو بزنید دوباره پاشین برین مجدد چای بیارین💯☕️


2⃣وقتی برنج یا ماکارونی رو میخواین بریزین تو آبکش
گاز رو خاموش کنید و بعد از آبکش کردنشون و ریختنشون توی قابلمه، گاز رو روشن کنید♨️


3⃣اگه برای روشن کردن گاز از کبریت استفاده میکنید
اون دون کبریت رو که یه بار مصرف کردین، نندازید دور

بلکه اونارو کنار بذارین و
و یه بار یا دوبار دیگه بوسیله شعله های روشن دیگه یا آبگرمکن اگه نزدیکه ،روشنشون کنید و استفادشون کنید 📍😊

4⃣ موقع شستن سیب زمینی یا گوجه یا خیار و...، مقداری آب توی یه قابلمه بریزین و سیب زمینیا رو توی اون آب برای اولین بار بشورین تا گل و خاک و...خوب شسته بشه و برای شستن مجددشون آب رو باز کنید

🍅🍈🍆

5⃣موقع شستن ظرف ها،هر بار که یه ظرف رو میشورین
آب رو ببندین و ظرف رو بذارین بالای آبچکون و مجدد برای شستن ظرف بعدی آب رو باز کنید

6⃣میتونید برای استفاده از گوشت چرخی واسه مایه ماکارونی یخورده از گوشت رو نگهدارین و به جاش سویا استفاده کنید🍝

7⃣سفره هایی که چندین لکه چربی روشون افتاده و با شستن هم نمیرن، اونارو دور نندازید
بلکه یه بار بشورین و بندازین رو طناب جلو آفتاب،لکه چربی از بین میره 🍱

8⃣ وقتی گرسنه هستین نرین بازار واسه خرید. چون با دیدن خوراکی ها خوشتون میاد بخرینشون پس بهتره وقتایی که سیر هستین برین واسه خرید💳

اینجوری بهتر میتونید با هوای نفستون مبارزه کنید.
***
پی نوشت:
مصرف گرایی مصادیق خیلی زیادی داره،خیلی بهتر از من شماها می دونید
و واقعا تا کی می خوایم ادامه بدیم؟
چه کسی قراره سنت های دردسر ساز و پرهزینه که هیچ جای شرع مون هم نیست رو بشکنه جز ما؟؟؟

بنظرم انتقال تجارب این چنینی و به کار گرفتن شون هم کاملاا از مصادیق آتش به اختیاره
به فرهنگ درست مصرف کردن نیازمندیم،شدیدا....



  • .. مَروه ..

نظرات  (۱۲)

سلام.یه سریاش خوب بود و یه سریاش نه.
یه سریاشم بدیهی بود ولی مطلب مهم اینه کهههه شما چایی رو با استکان میخورید؟ چه سوسوللل! 😁

ما لیوانییییی چایی میریزیم تازه چار بارم میریم و میایم...چایی می ارزه که آدم کالری بسوزونه.هههه
پاسخ:
سلام
موافقم
ایده است دیگه
مهم اینه برامون دغدغه باشه و دنبال اجراش بریم.


:)
سلام

من هم همون کامنت خانم پیله سرخ

سویا خوب نیست به لحاظ طب سنتی.

برای مصرف آب بهترین روش مدیریت، کم باز کردن شیر هست.

موقع شستن میوه اکثرا به اندازه یه باریکه آب شیرو باز میکنم و میوه هارو میشورم با دست.
هم شسته میشه هم آبکشیده موقع وضو هم همین طور.
با باز و بسته کردن آب زیادی باز میشه.
من از همون اول خیلی کم آب رو باز میکنم و بینش نمی بندم و مصرف آب این طوری خیلی کمتره. حدود یه استکان بود اندازه گرفتم.

برای برنج هم بعد از آبکش ما آب روغن رو میگذاریم رو گاز تا جوش بیاد و بعد برنج رو میذاریم. لازم نیست بسته بشه گاز. بعضی ها آب روغن رو برنج میدن. اما ما کف برنج میریزیم قبل پخت تا ته دیگ خوب بشه.



پاسخ:
سلام
عه می خواستم اون بخش پیام رو حذف کنم فراموش کردم،خوب شد گفتین
ما کلا ماکارانی رو حذف کردیم(سرشار از نشاسته است،حجیمه برای معده و خون هم غلیظ می کنه.)

راست میگین،این روش بهتریه
اتفاقا تجربه اش رو بصورت توفیق اجباری داشتم،خیلی کمتر مصرف میشه.

درباره برنج ابکشی هم نظری ندارم:)
دیشب تو یه وبلاگی یه مطلبی خوندم، نویسنده اش نوشته بود برا همدردی با کسانی که آب و کولر ندارن در آبادان آب کمتر مصرف میکنم و کولر رو روشن نمیکنم.

از خودم خجالت کشیدم که خدا چه بنده هایی داره با چه وسعت قلبی
و معلومه دیگه جایگاه این بنده ها پیش خدا با افراد معمولی خیلی متفاوت تره
پاسخ:
مواسات
مثل کاری که حضرت عباس در کنار نهر کرد
میشد بخوره
هیچ عیبی نداشت
اما گفت چون بقیه تشنه ان
این امکان رو ندارن
من چطور دلم میاد بخورم...


چندتا مثال من هم دیدم،خوبه بگم براتون:
_ وقتی فلان تازه عروس می خواست بیاد خونه شون که میدونست به سختی جهازش جور شده،کریستال هاش رو از تو بوفه برداشت...
بعضی ها که دیدم حتی بوفه کلا نخریدن...جاش کابینت اضافه کردن.
مثال بعدی:
موقع تولد اجازه نداد هدیه اش جلوی جمع باز بشه و کلا تو تولد خودش هدیه کسی رو به دیگری نشون نداد که کسی بخاطر هدیه اش قضاوت و ارزش گذاری نشه، عوضش تمهیدات شادی آور دیگه ای چیده بود.
بعدی:
میگفت من چطوری یه گوشی دو میلیونی دست بگیرم درحالی که همین پول آرزوی یکی دیگه است؟ ترجیح میدم به حداقل ها راضی بشم تا بتونم دست دیگران هم بگیرم.

اینها هر کدوم به تناسب شرایط ممکنه فرق کنه.
دغدغه داشتن مهمه

واقعا هم چقدر غبطه آورن آدم های وسیع
در مورد ماکارونی بحثش پیش اومد باید بگم کلا از قاطی کردن گوشت با چیزی غیر از دستور خود غذا بدم میاد. الان اینجا مثالش ماکارونی. اگه قراره ماکارونی با گوشت چرخکرده چاشه با گوشت چرخکرده چرخکرده میپزم و اگه قراره با سبزیجات و سویا باشه با سبزیجات و سویا. 
چیزی که سر سفره میارم همونیه که میگم. من مسئول غذای خانواده هستم. این جور قاطی کردنا رو مخصوصا بدون هماهنگی و یه جورایی گول زننده درست نمیدونم. البته کم گوشت قرمز میخوریم. نهایتا ماهی دوباره. نهایتااا... بیشتر گوشت سفیده ولی وقتی بخوام بخورم یه غذای کامل درست میکنم. چون تو خاطر بچه ها این کم گذاشتنا میمونه و بعدا احساس بدی بهشون دست میده. 
یه جورایی شاید بشه گفت یه غش در کاره. 
در مورد شیر آب با خانوم رهرو موافقم. حتی به نظرم استفاده از ظرف به جای باز کردن شیر هم خوبه. مثلا برای وضو یک لیوان(دست بالا گرفتم) آب کافیه و برای غسل سه پارچ آب.
این اندازه ها توی روایات اومده. (برای وضو سه مشت آب و برای غسل سه ساع که میشه حدود همون یه پارچ آب) بیشتر از اون اسراف گفته شده و گناه داره. 

خواستیم حرفی نزنیماااا...
پاسخ:
تو خاطر بچه ها این کم گذاشتن ها می مونه
استدلال جالبیه

البته فکر کنم بچه ها تصورشون از هر غذایی مطابق اونچه مادرشون درست میکنه شکل می گیره
دیگه هر مادری هم با شرایط خودش دنبال بهترین روشه...شما یه جور دیگری یه جور

چه جالب این حکم سه مشت و سه ساع رو نمیدونستم.

نه خب حرف بزنید،خوبه که
ما سالهاست ماکارونی رو ترک کردیم.
ماکارونی موقع هضم در بدن تولید الکل هم میکنه.

کالباس و از این جور چیزهارو هم

آدمای باکلاس دیگه به جای بوفه و دکور، کتابخونه میذارن.
بسیار شیک و کاربردی

مثال های شما خیلی خوب بود.

به نظرم تو پذیرایی مهمون هم باید خیلی دقت کرد.
نباید جوری باشه که طرف مقابل نتونه مهمونی بده
یا انقدر بچینیم که مهمون از این که توانایی برگزاری چنین مهمونی ای نداره خجالت زده بشن.

یه مورد دیگه هم شنیدم اما خودم برام قابل پذیرش نیست.
میگن خانم نباید تو مهمونی ها هنرش رو بروز بده چون منشاء اختلافات خانوادگی برای مهمان هست و مقایسه. مثلا آقای مهمان تو خونه به همسرش میگه دیدی چه قدر خانمش هنرمند بود!
خب به هر حال مهمانی با خوردن غذای خانوادگی تفاوت داره.

من مخالف تجمل برای مهمونی هستم و نمایش غذاهایی که تو اینستاگرام و شبکه های اجتماعی دیگه هست.
اما به نظرم هنر یک خانم باید در چیدمان و آراستگی و نوع طبخ غذا بروز داشته باشه. این ویژگی ذاتی خانم هاست.
مثلا من خودم دوست ندارم ماست ساده و بدون تزئین باشه.  یا سالاد و یا غذا و نوع ریختن زرشک و زعفران روی برنج و خورش و...
همیشه تزئین میکنم. حتی برای خودمون

واقعا برام سؤاله. نباید انجام بدم برای مهمانی؟

این که یه خانمی این هنرو نداره باید بره یاد بگیره.
نه این که بشه مایه مقایسه و تحقیر.
به نظر اینجا ایراد از اون آقاست که همسرش رو تحقیر میکنه.
نه از اون خانمی که برای برگزاری مهمانی سلیقه به خرج میده.


پاسخ:
آدم های باکلاس:)

درسته کاملا...

راجع به موردی که شما گفتید اتفاقا یه زمانی برای منم سوال بود چون متاسفانه داریم از این آقایون بی سلیقه که با این روش میخوان همسرشون رو تغییر بدن،
بنظرم تجمل یک بحثه و کلا خوب نیست برای فخرفروشی آدم کاری کنه.
سلیقه هم یه بحث دیگه است.

سوالتون خیلی خوشحالم کرد
یکم ولی زمان میخوام که درست و حسابی چیزی که تو ذهنم هست رو بنویسم.
(البته از نوشته تون پیداست که چیزی که قراره بگم رو میدونید و خوب هضم می کنید)
این روزها، کانال های اینچنینی زیادند. مصادیق اسراف هم حیلی بیش از این هاست. فقط هم در آب و برق و کبریت خلاصه نمی شوند.
اگرچه رعایت بعضی از این ریزه کاری ها حوب و پسندیده است، اما باید، افق دیدمون رو وسیع تر کنیم و مصادیق مهم تر اسراف را دریابیم و از آن پیشگیری کنیم...

اسراف در بخش دولتی آن قدر زیاد است که صرفه جویی یک هفتۀ آن می تواند هزینۀ زندگی هفتادهزار نفر در یک سال را تأمین کند. (نقل از منابع رسمی خود دولت)

پاسخ:
البته موضوع کانال این نیست
به این موضوع هم پرداخته

درسته
در واقع هم ریزه کاری ها،هم افق دید وسیع
از مکرهای دائمی شیطانه که بگه «بجای» این کارا به فلان کار بپرداز
یا بگه وقتی اینهمه اسراف جای دیگه هست،کار من چه فایده داره

بله باید مراقب اسراف عمرمون،توان مون،ذهن مون،قلب مون هم باشیم
و حتما موارد دیگری که آدم های وسیع ازش باخبرن
خیلی از این کارها رو من اتوماتیک انجام میدم چقدر خوبم من:)
پاسخ:
:))
ضمن اینکه قدر خودت رو میدونی،بیا مرا هم پند دِه
چقدر خوب که قرار دادای این مطالب رو همین مسایل کوچک میبینی باعث صرفه جویی میشه 
متشکرم دوستم
پاسخ:
خواهش میکنم خواهرجان
خودمان که از نظرات مستفیض شدیم
  • پلڪــــ شیشـہ اے
  • خیلی ممنون از بابت این به اشتراک گذاشتن.

    پاسخ:
    خواهش میکنم بانو
    نظرات هم خیلی مفید بود
  • ریحانهــ (:
  • جالب بود :)
    خخ فقط اونجا که تنبلی گاها خانوما رو گفت 
    ^بزار چهار لیوان ببرم دوباره نیام^ خخخ
  • خانم کوچیک
  • به نظرم باید ببینیم کدوماش برامون مقدورتره و بیشتر باهاشون ارتباط می‌گیریم بعضی‌هاش یه کم زیادی سخته مثلا حین ظرف شستن مدام شیر آب رو باز و بسته کنیم که خب تا پایان ما شیرآبی باقی نمی‌مونه /:
    ولی نکات جالبی بودن از اینا که گوشه موشه‌های خونه زندگی پنهونن و کسی بهشون دقت نمی‌کنه. تشکر بابت به اشتراک گذاریشون.
    نکاتی درباره ارشاد افرادی که دچار وسواس تمییزی هستن نداره؟ برای کسی می‌خوام که به‌شدت دچار وسواسه و داره با مصرف بیش از اندازه آب من و روانی می‌کنه.
    پاسخ:
    بله
    باید بهترین روش رو به لحاظ صرفه جویی،با توجه به شرایط خودمون اجرا کنیم.
    این توصیه ها هم یه جور کمک فکری ان که به هم منتقل کنیم.
    مثلا تو این بحث ظرف و شیر آب همون پیشنهاد خانم رهرو خیلی خوبه
    واقعا هم کافیه

    :( خدا سلامتی بده بهشون
    ایشون ذهنش باید درمان شه بنظرم
    نمیشه ریشه ی درد رو ها کنی و بخوای شاخ و برگ هاش رو هرس کنی
    خدا صبر به شما هم بده طی  روند درمان ایشون
    قطعاً از مکر شیطان نباید غافل باشیم و قطعاً اسراف از هر نوعش ناروا و مذموم است. اما از اون ور قضیه هم باید مراقب باشیم که جناب شیطان ما را در رعایت ریزه کاری ها محدود و محصور نکند.
    جهت اطلاع شما، مقدار ارزی که بانک مرکزی به یکی از شرکت های اقتصادی تحت الحمایۀ خودش با نرخ 3200 تومان داده، سود ریالی آن برای آن شرکت از اردیبهشت ماه تا الآن شصت هزار میلیارد تومان بوده است. بی آنکه این شرکت کالایی را وارد و یا جنسی را تولید کرده باشد!!
    یعنی فقط دلار را با نرخ 3200 از بانک مرکزی تحویل گرفته و اخیراً با نرخ 8600 در بازار فروخته است.
    و این یعنی بی آبی مردم آبادان و خرمشهر، یعنی سهمیه بندی برق در تهران و... 
    پاسخ:
    درست می فرمایید...

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">