و نراهُ قریبا

آمدنش را قریب می بینیم...

و نراهُ قریبا

آمدنش را قریب می بینیم...

و نراهُ قریبا

بسم رب الزهراء

سلام...

شاعر میگه:
من اگر برخیزم،تو اگر برخیزی،همه برمی خیزند
من اگر بنشینم تو اگر بنشینی،چه کسی برخیزد؟

**
اینجا سعی میکنم چیزی بنویسم که برای دیگران مفیده، از روزنوشت ها تا خاطرات و دغدغه ها... گاهی هم برای گفتگو و یا به نتیجه رسیدن، مطلبی رو منتشر میکنم.
اگر براتون مفیده بمونید و بخونید.
باعث افتخاره بنده است که محبان حضرت مهدی(عج) اینجا تردد می کنند.
*
همه ی نظرات برام ارزشمندند و دوست دارم با دقت بخونم و جواب بدم،اگر گاهی نشد یا با تاخیر بود، ببخشید.

بایگانی

مردم سالاری دینی

پنجشنبه, ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۶:۳۹ ب.ظ

تو تفکر اسلامی یه قاعده ای هست که میگه مردم خودشون باید بفهمن

اینه که خیلی جاها امام امت میدونه راه درست چیه، اما صبر میکنه...
تا وقتی که سطح مردمش راه درست رو فهم کنه...

فهم عمومی جامعه در نظر اسلام خیلی مهمه
کما اینکه بعضی از باید و نبایدهای شرعِ غنی اش رو وابسته به عرف کرده و با عرف زمانه قابل تغییره...

پس، تصمیم مردم ارزشمنده شکی درش نیست.
جمهوری اسلامی هم بناش همینه
یعنی فهم مردم،تصمیم مردم،ارزشه....
حق نداری اگر عموم مردم بر عرف و تصمیمی هستند(ولو اشتباه) خلاف خواسته شون یا بسیار متفاوت با نیازشون رفتار کنی و بی اعتنا بهشون باشی...
راز صبر رهبران جامعه اسلامی که از سوی برخی مذهبی ها هم کنایه می شنوند،همینه...

اما...
یه فرق ریزی بین آزاد گذاری مطلق و نگاه اسلام وجود داره...
(تا جایی که بنده میدونم از اسلام):
درسته که نهایتا این مردم هستند که به عنوان مخاطب حاکمیت، «انتخاب» می کنند
اما نباید به حال خودشون رهاشون کرد...
یک مقام آگاه یا یک مسئول یا هر فردی از ما که به علم و درایت و جایگاهی میرسه
یکی از وظایفشه که
در راه بهبود سبک زندگی مردم
راه های درست رو «بیان» کنه
یا به مردم نشون بده
انتخاب، باید بین «چند» گزینه باشه...
لزوم کارهای فرهنگی و روشنگرانه اینجا معلوم میشه
که شما بیای حرف حق رو و راست رو به مردم بگی
عملکرد صحیح رو نشون بدی
اونوقت مردم حق دارند انتخاب کنند،یا نکنند...
*
/متنِ بالا حاصل افکار من بعد از انتشار مطلب قبلی و صحبت در موردش، تماس دوستم که درباره شخصیت امام حسن(ع) پرسید و  افکارم درباره کشف سبک رفتاری رفیق خیلی مومنِ با جذب بالای خودم، و مجموع همه ی چالش های این روزهام بود...
خدا بهترین هدایتگره...
خودش هدایتم کنه به درست ترین افکار و نتیجه ها و عزم ها..../
*
یه جمله ای رو توی متن یادم رفت بگم
یه بار از یکی از رجال سیاسی شنیده بودم: مردم رو به زور نباید به بهشت برد...
کاری ندارم استفاده ای که از این جمله شد درست بود یا نبود، اما در حال حاضر خیلی با این حرف موافقم...
مردم رو به زور نباید به جایی برد
نه به بهشت،نه به جهنم...
شاید چکیده ی همه ی مطلبم همین باشه:
باید شرایط جامعه رو جوری مدیریت کنیم که بستر گرایش به سمت خوب زیستن و سلامت روح و جسم بیشتر فراهم باشه، یعنی مردم بیشتر به سمت بهشتی شدن برن تا جهنمی...
*
اونقدری که میدونم جامعه ی بعد ظهور یه همچین حالتی داره.
چون در روایات هست که در دوران حکومت بعد ظهور هم هستند کسانی که به ادیان دیگه هستند ولی خب مثل یه شهروند زندگی شون رو دارند...
اما اونقدری که میدونم کمه.
هنوز خیلی نیاز دارم که اسلام رو بدونم و بخونم و بشناسم...


  • .. مَروه ..

نظرات  (۶)

این متن دیشب نوشته شده،اما صبر کردم تا بیشتر فکر کنم...و عنوان انتخاب کنم براش
امروز،بی مقدمه، مطالب سرکلاس عینا مربوط به مردم سالاری دینی بود...

دیگه ترغیب شدم به انتشار حرفم
سلام.الان فقط میتونم بگم متنت خیلی خوب بود.
پاسخ:
سلام
خداروشکررر :)
  • صـــا لــحـــه
  • همون چیزی بود که منتظر بودم در ادامه پست قبل منتشر شه:)
    پاسخ:
    :)

    اینکه پستاتون دارای فکر و اندیشه است واقعا عالیه


    ولی خیلی جاها متاسفانه ما داریم زور رو میبینیم
    مثل همین فیلترینگ تلگرام که با فیلترش به زور میخوان مردم رو به سمت پیام رسان داخلی میبرن در حالی که باید این خود مردم باشن که پیام رسان داخلی رو استفاده میکنن
    پاسخ:
    الحمدلله

    نه من خود مردم سالاری رو عرض کردم و علت رفتار رهبران نظام اسلامی
    اینکه چقدر و توسط چه کسی رعایت میشه صحبتی ندارم
    صرفا اصل این حالت رو بهش فکر میکردم.
    با اصل پست موافقم
    سلام

    یکی از مهمترین کارهای یک رهبر دینی این هست که به "اختیار" و قدرت انتخاب مردم بها بده.
    و البته شرایط جامعه باید به شکلی باشه که مردم به این رشد برسند که حق رو اختیار کنند، نه این که مجبور به انتخاب باطل بشن.
     شرایط جامعه جوری هست که می خواد مردم رو به زور به جهنم ببره تا به بهشت.
    کار باطل و اعوان و انصارش هم همین هست، سلب اختیار و جبر برای رفتن به سمت باطل.
    فی الواقع یکی از مهمترین کارهای ابلیس گرفتن حق انتخاب بشر و اغواست تا به جبر به سمت باطل بره.

    پاسخ:
    سلام
    حرف حق...
    بهتر از خودم بیان کردید

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">